Ecriture créative
Wikipédia donne la définition suivante de l’écriture créative :
L’écriture créative (de l’anglais : « creative writing ») est une méthode d’écriture enseignée dans les universités anglophones et qui se répand dans le monde entier. L’article précise que de grands écrivains sont passés par des ateliers de creative writing ou sont diplômés de formations universitaires de ce type.
Je réfléchis à la notion d’écriture créative à partir de mes recherches académiques, de mon animation d’ateliers d’écriture et à partir de ma propre expérience : participation à des ateliers d’écriture, écriture d’articles académiques et de romans…
Some quotes about writing:
This book will teach you how not to talk away your ideas or lose them in mental gymnastics. You will learn to write in order to think, to encourage thought, to tease thought out of chaos or out of fright[1].
Writing is the art of taking dictation, not giving it. When I listen to what I hear and simply jot that down, the flow of ideas is not mine to generate but to transcribe[2].
“Shoot it. You can always cut it” is a filmmaking motto, the filmmaking equivalent of laying first-draft track. “Write it, you can always change it,” I amend the motto to apply to all writing. This is the rule of thumb for first drafts. This is the starting gate. There is glee in the purity of simply laying track. It’s live performance and it’s real. After that? It’s the editing room: choice, choice, choice. There is glee, too, in the discernment of editing. By keeping the two processes separate, as they are in film, each process brings pure joy[3].
When you revise, imagine yourself as a reader, instead of the writer, and ask yourself, “Does this make sense to me?” But you are a very privileged reader, because if you don’t like what you see or hear you can change it[4].
Roland Barthes, Le neutre, Paris, Seuil, 2002, p. 61 : “l’écriture est destruction de toute voix, de toute origine. L’écriture, c’est ce neutre, ce composite, cet oblique où fuit notre sujet, le noir-et-blanc où vient se perdre toute identité, à commencer par celle-là même du corps qui écrit”.
[1] Joan Bolker, Writing Your Dissertation in Fifteen Minutes a Day, A Guide to Starting, Revising, and Finishing Your Doctoral Thesis, New York, Henry Holt and Company Publishers, 1998, p. 5.
[2] Julia Cameron, The Right to Write, London, Macmillan, 2000, p. 10.
[3] Idem, p. 165.
[4] Joan Bolker, Writing Your Dissertation in Fifteen Minutes a Day, A Guide to Starting, Revising, and Finishing Your Doctoral Thesis, p. 118.